Kundeflukt for Norgesgruppen?

Norsk dagligvarekjede har vært et eventyr, med svært lønnsom vekst. En evigvarende prisfest har resultert i store overskudd og søkkrike eiere. Nå har Konkurransetilsynet tråkket på bremsen. Tilsynet har avdekket markante forskjeller i innkjøpsprisene mellom Norgesgruppen og konkurrentene. Slike avsløringer ødelegger konkurranse og svekker tillit, men vil forbrukerne vende Norgesgruppen ryggen?

Razzia, rabatt og rabalder

Norsk dagligvarebransje huser få, men svært store aktører. Markedslederen Norgesgruppen, og konkurrentene Coop og Rema. Konkurransetilsynet har de siste årene kartlagt innkjøpsbetingelsene deres. Resultatet er nedslående. Norgesgruppen får ofte opp mot 15% i rabatt av leverandørene, sammenliknet med Rema og Coop. Er det problematisk, eller bare en konsekvens av gode forhandlinger?

Den folkekjære kronjuvelen i Norgesgruppe-porteføljen, Kiwi, lover at kunden skal kjøpe kjapt, trygt og billig. Men når butikkjeden har langt rimeligere innkjøpspriser enn sine konkurrenter, er det rettferdig?

Markedsmakt og dominans

Norgesgruppen kontrollerer opp mot halvparten av dagligvaremarkedet. Det er åpenbart at leverandørene strekker seg langt for å gjøre handler med markedslederen. Den dominerende kjeden har lov til å oppnå gunstige innkjøpspriser. Likevel kan det være problematisk. Hvis virkningen av de lave prisene er at forbrukerne har betalt for høye priser, vil det brudd med konkurranseloven.

Fungerer som en airbag

Et godt omdømme gjør at bedriften tåler en støyt. Litt som en airbag, skal omdømmet bidra til at bedriften er robust og kapabel til å stå i stormen. De to butikkonseptene Kiwi og Meny, er begge plassert høyt på årets RepTrak-måling, som tar pulsen på norske virksomheters omdømme. Forbrukerne tilgir raskere de med godt omdømme. Derfor er det grunn lite som taler for at Norgesgruppen skal oppleve kundeflukt, som et resultat av rapporten.

RepTrak-undersøkelsen gjennomføres årlig av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute

Nordmenn verdsetter rettferdig konkurranse og ærlighet

Avsløringene fra Konkurransetilsynet vil føre til støy rundt Norgesgruppen. Det kommer en innstramming i dagligvaremarkedet, men imperiet til familien Johansson knekker ikke med det første. Vi elsker billige dagligvarer. Vi liker Kiwi og vi glemmer raskt. Med tydelig og ærlig kommunikasjon, vil forbrukerne fortsatt trille knallgrønne handlevogner hos Norgesgruppen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s