Solvik-Olsen vil sette FrP i førersetet med mykere kommunikasjon

Et skadeskutt FrP blødde velgere i stor skala under høstens valg. Partiet endte med en oppslutning på begredelige 8,2 prosent. Nå vil tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen føre en mildere retorikk, og ta partiet til nye høyder. Er dette første akt av den kommende maktkampen i FrP?

Peker på utfordringene

Etter å ha oppholdt seg “over dammen” det siste året, har Solvik-Olsen observert norsk politikk fra siden. Konklusjonen fra den bilentusiastiske rogalendingen er enkel: Det krangles for mye! Solvik-Olsen peker blant annet på alt støyet rundt bompenge-krangling og debatten om snikislamisering. Velgerne oppfatter at regjeringen drar i hver sin retning. Dette vil Frp nestlederen gjøre noe med.

Budskapet når ikke frem

FrP oppfattes ikke tydelige nok. Partiet har hyppig havnet i offentlig debatt med Venstre og KrF. Regjeringssamarbeidet har blitt en voksende byll for FrPs kommunikasjon. Budskapet kommer ikke tydelig frem, og partiet har mistet mye av velgernes tillit. Det vises på valgresultatene.

«Vi må selv bidra til at fordommer om partiet vårt forsvinner. Vi må velge ord som gjør at debatten handler om løsningene våre, ikke retorikken.» Ketil Solvik-Olsen i sin nye bok “På veien”.

Vil samle partiet

Idag oppleves nok Sylvi Listhaug som prinsessen i partiet, og en aktuell arvtaker etter Siv Jensen. Listhaug er tydelig, snakker fra levra og appellerer til grasrota i FrP. Samtidig har vi sett at hennes utspill har skapt bråk innad i regjeringen. Solvik-Olsen ønsker derimot å være mer samlende. Partiet skal være mer romslige. Solvik-Olsen tar også til orde for at FrP skal kunne være et styringsparti.

Velgerne må oppfatte budskapet

Den amerikanske kommunikasjonsmannen Frank Luntz sier “Its not what you say; its what people hear that matters”. I politisk kommunikasjon er det avgjørende at velgerne forstår partiets visjoner. FrP må spisse budskapet, og presentere løsninger folket har troen på. Det er mye misnøye blant potensielle FrP-velgere. Partiet må sørge for å konvertere denne misnøyen til økt oppslutning.

Jakta på makta

Dersom Solvik-Olsen skal bidra til å øke oppslutningen, må han peke på sentrale utfordringer velgerne kjenner seg igjen i. I tillegg må partiet kommunisere realistiske løsninger og få folket med seg. Klarer han dette kunststykket, kombinert med en mildere og mer samlende retorikk, kan FrP høste mange stemmer ved de kommende valgene. Slik situasjonen er idag, vil det være en god del år til vi potensielt ser rogalendingen på SMK. Men alt må starte et sted, og for Ketil Solvik-Olsen har jakta på makta startet!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s