Enkel retorikk og populisme taler for Trump-seier i 2020

Det er lenge igjen til presidentvalget i 2020, men valgkampen har for lengst startet over dammen. Allerede har elleve seriøse aktører lansert sitt kandidatur som presidentkandidat. Ikke overraskende vil demokratene gjøre alt i sin makt for å velte dagens høvding av tronen. Allikevel blir det svært jevnt. Mye peker på gjenvalg for dagens “Commander in chief” grunnet hans tydelige kommunikasjon.

Foto: Mandel Ngan / AFP

Det var få som trodde at tidligere realitykjendis og mangemilliardær Donald Trump skulle vinne presidentvalget i 2016. Trump vant i hovedsak fordi han sikret majoriteten av stemmene i de republikanske sørstatene, og vant kampen om “rustbeltet”. I tillegg kapret han hjertet til mange nasjonalistiske amerikanere. Dette sikret han plass i Det hvite hus.

Tydelig kommunikasjon og budskap er nøkkelen til suksess blant tilhørere. Trumps valgkamp var preget av svært enkel retorikk og proppfull av populisme. Trump talte så han ble forstått. Han sa det enkelt og for mange amerikanere holdt det. Han skulle få jobbene tilbake. Bygge en mur for å beskytte samfunnet og økonomien skulle blomstre. Han skulle “Make America Great Again”. Med Trump som leder skulle de sammen sikre en ny amerikansk storhetstid. Budskap spilte på nasjonalismen, og Trump fikk enorm støtte blant folk. Særlig blant hvite menn uten høyere utdanning.

Nå som det på ny blusser opp til ny valgkamp i USA, vil Trump trolig bruke samme oppskrift for å vinne. Enkle ord. Store valgmøter med tilhengere. Snakke positivt om seg selv og negativt om motstanderne. Det har funket før, og mye tyder på at det kan funke igjen. USA har oppnådd bedre økonomi, færre arbeidsledige og økt produksjon i eget land under Trump-administrasjonen. Derfor ligger mye til rette for Trump-seier i 2020.

Det handler om å bli forstått. Selvom budskapet kan være likt, vil den som evner å formidle på en lettfattelig måte ofte sanke mest støtte. Også her til lands er det enkle ofte det beste. Tegner Finn Graff portretterte nettopp dette for mange år siden. Carl I. Hagen og Jens Stoltenberg tilbyr pølser. Men det er Hagen som får kunder, fordi han presenterer sine varer slik at folket forstår hva han tilbyr.

Bilde: Finn Graff


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s